ZEV-UP is starting!
A new Horizon Europe project has just kicked off!
Brussels, 8 and 9 February 2024. The ZEV-UP project officially embarked on an innovative journey
towards greener urban mobility. This EU-funded project aims to develop a user-centric, modular, and
fully zero-emission battery electric vehicle (BEV). The vehicle will target passenger transportation but
will also address goods transport needs. The ZEV-UP vehicle is designed to feature a swappable battery
system, providing convenience, flexibility, and lower operational costs. This adaptable and frugal electric
vehicle seeks to redefine electromobility, paving the way for a more sustainable and user-friendly
transportation landscape.
AS ICOOR we are in charge of the whole evaluation of the project and we are the technical dissemination leader!
Launched as part of the 2Zero Partnership, ZEV-UP (Frugal zero-emission vehicles concepts for the urban passenger challenge) addresses the urgent need for sustainable mobility solutions and aligns with the European Fit-for-55 objective of reducing CO 2 levels by 2030 and achieving climate neutrality by 2050. The project aims to accelerate the adoption of zero-emission vehicles by developing BEVs with unique features for both established and emerging markets, including market studies in Asia and Africa.
The ZEV-UP frugal vehicle concept will be implemented across three variants tailored to diverse user requirements. These ultracompact variants are designed to meet the daily mobility needs of customers who make regular, short-distance urban trips, while also saving parking space. The modular microcar will share common components to ensure durability, safety, and minimal operational and maintenance costs.
The primary variant is a compact two-seater tailored for urban use, while a longer wheelbase four-seater variant caters to family transportation needs. Additionally, this longer wheelbase variant can be converted into a two-seater commercial vehicle with a dedicated cargo area to transport goods. ZEV-UP's swappable battery system will offer the advantage of minimising downtime by enabling quick and convenient battery swaps, enhancing user convenience, and extending driving range. Demonstrations of the vehicles will be conducted with real users in various conditions and environments in Budapest and Istanbul to validate user acceptance and evaluate the design and technological innovations of the vehicles.
Emin Aliyev, ZEV-UP Project Coordinator, stated:
“ZEV-UP is a unique project that represents a significant step forward in redefining urban mobility with its innovative approach to zero-emission vehicles by emphasising the principles of frugality, modularity, and swappability, which are essential for creating sustainable and adaptable transportation solutions for our cities”.
ERTICO – ITS Europe coordinates the ZEV-UP project, which brings together 17 partners from 11 countries, along with international cooperation partners in South Africa and Pakistan.
ZEV-UP runs from 1st January 2024 to 30th June 2027.
Italian Version below:
ZEV-UP: Introduzione di un veicolo elettrico, modulare, frugale, a zero emissioni e con un
sistema a batterie sostituibili, per rendere la mobilità urbana più sostenibile.
Bruxelles, 8 e 9 febbraio 2024. Il progetto ZEV-UP ha ufficialmente intrapreso un viaggio innovativo verso una mobilità urbana più verde. Questo progetto finanziato dall’Unione Europea punta a sviluppare un veicolo elettrico a batteria (BEV) incentrato sull’utente, modulare e completamente a emissioni zero. Il veicolo è pensato per il trasporto passeggeri, ma anche per le esigenze del trasporto merci.
Il veicolo ZEV-UP è progettato per essere dotato di un sistema a batteria sostituibile, che garantisce comodità, flessibilità e minori costi operativi. Questo veicolo elettrico adattabile e frugale cerca di ridefinire la mobilità elettrica, aprendo la strada a una prospettiva di trasporto più sostenibile e facile da usare.
Lanciato come parte della 2Zero Partnership, ZEV-UP (concept di veicoli frugali a emissioni zero per la sfida della mobilità urbana ) affronta l’urgente necessità di soluzioni di mobilità sostenibile e si allinea con l’obiettivo europeo “Fit for 55” di ridurre i livelli di CO 2 entro il 2030 e raggiungere la neutralità climatica entro il 2050. Il progetto mira ad accelerare l’adozione di veicoli a emissioni zero sviluppando BEV con caratteristiche uniche per i mercati consolidati ed emergenti, compresi gli studi di mercato in Asia e in Africa.
Il concetto di veicolo frugale ZEV-UP sarà implementato in tre varianti adattate alle diverse esigenze degli utenti. Queste varianti ultracompatte sono progettate per soddisfare le esigenze di mobilità quotidiana dei clienti che effettuano regolari spostamenti urbani a breve distanza, risparmiando allo stesso tempo spazio di parcheggio.
La microcar modulare condividerà componenti comuni per garantire durata, sicurezza e costi operativi e di manutenzione minimi. La variante principale è una due posti compatta su misura per l’uso urbano, mentre la variante a quattro posti, con passo più lungo, soddisfa le esigenze di viaggio della famiglia. Inoltre, questa variante a passo più lungo può essere convertita in un veicolo commerciale a due posti, con un'area di carico dedicata al trasporto merci.
Il sistema di batterie sostituibili di ZEV-UP offrirà il vantaggio di ridurre al minimo i tempi di inattività, consentendo scambi di batterie rapidi e convenienti, migliorando la comodità dell’utente e ampliando la gamma di guida.
Le dimostrazioni dei veicoli saranno condotte con utenti reali in varie condizioni e ambienti a Budapest e Istanbul per validare l’accettazione degli utenti e valutare il design e le innovazioni tecnologiche dei veicoli.
Emin Aliyev, coordinatore del progetto ZEV-UP, ha dichiarato: “ZEV-UP è un progetto unico che rappresenta un significativo passo avanti nella ridefinizione della mobilità urbana con il suo approccio innovativo ai veicoli a emissioni zero, sottolineando i principi di frugalità, modularità e sostituibilità, che sono essenziali per creare soluzioni di trasporto sostenibili e adattabili per le nostre città”;.
ERTICO – ITS Europe coordina il progetto ZEV-UP, che riunisce 17 partner provenienti da 11 paesi, insieme a partner di cooperazione internazionale in Sud Africa e Pakistan. ZEV-UP parte il 1 gennaio 2024 e terminerà il 30 giugno 2027.